Tänään on 27 päivää vaaleihin.
Kuvassa Ylen vaalikoneen kysymys Suomen raideliikenteen kehittämisestä. Etelä-Suomen rataverkosto kaipaa kehittämistä, sillä sen välityskyky ja kunto ei vastaa tulevaisuuden tarpeita. Rataverkostoon muodostuu paikoittaisen raiteiden vähäisyyden vuoksi pullonkauloja, jotka hidastavat liikennettä, ja tekevät rataverkoston tehokkaan käytön hankalaksi. Tämän vuoksi pääradalle, ja muillekin Etelä-Suomen rataosuuksille on käynnistetty kehityshankkeita. Pääradan osalta hankkeessa on kaksi vaihtoehtoista ratkaisumallia. Joko lisätä nykyisen pääratalinjauksen raidekapasiteettia, tai rakentaa kokonaan uusi linjaus eli Metsärata kulkemaan Tampereelta suoraan Helsinkiin.
Kuten vaalikonevastauksessani perustelen, tuoreiden laskelmien mukaan mikään merkittävä seikka ei puolla Metsärataa, vaan pääradan kehittäminen olisi järkevämpi vaihtoehto. Tulevalla vaalikaudella tullaan päättämään, kumman kannalle Suomi kallistuu. Aina kun rakennetaan uutta, jää alle maa-alueita ja jonkun kiinteistötkin voivat joutua väistymään. Metsäradan täysin uusi linjaus puhkoisi koko eteläisen Suomen, ja loisi uuden käytävän läpi metsien ja maatilojen. Saavutettavat hyödyt koskisivat lähinnä Helsinkiä ja Tamperetta. Kaikki välissä olevat kaupungit ja kunnat vilahtaisivat vain lujaa kulkevan junan ikkunoista. Toki aikaväli näiden kahden kaupungin välillä lyhenisi. Ei kuitenkaan niin paljon, että yli kuuden miljardin euron investointikustannukset ja valtavat ilmastovaikutukset olisivat perusteltuja. Pääradan kehittäminen takaa koko radan varteen rakentuneen kaupunkien ja kuntien verkoston hyödyt, ja on valtiolle kokonaisuus huomioiden edullisempi ratkaisu.
Viimeisimmät kommentit